Artikelen online

Wat is een Learning Management Systeem (LMS)?

De term “Learning Management System” (LMS) komt vrij vaak voor in eLearning-artikelen, tipbladen en beginnershandleidingen. Daarom is het belangrijk om een goed beeld te krijgen van wat een leermanagementsysteem inhoudt en welke voordelen het oplevert. Is een leermanagementsysteem de middelen echt waard? Of volstaat een meer handmatige aanpak? Wat zijn de voordelen van investeren in een LMS en naar welke functies moet u zoeken? Zijn er verschillende hosting- en tariefplannen waar u rekening mee moet houden? Dit artikel behandelt al deze vragen en geeft je de insider primeur over Learning Management Systems, zodat je kunt beslissen of een nieuw LMS geschikt is voor je online trainingsprogramma of niet.

Wat is de primaire functie van LMS?


De rol van een leerbeheersysteem varieert afhankelijk van de doelstellingen van de organisatie, de online trainingsstrategie en de gewenste resultaten. Het meest gebruikte gebruik van LMS-software is echter het implementeren en volgen van online trainingsinitiatieven. Doorgaans worden middelen geüpload naar het Learning Management System, waardoor ze gemakkelijk toegankelijk zijn voor leerlingen op afstand. In sommige gevallen heeft het LMS mogelijk zelfs ingebouwde eLearning-tools waarmee u online trainingsmateriaal kunt ontwikkelen zonder aanvullende software van derden.

Wie kunnen er hiervan profiteren?


Learning Management Systemen zijn gunstig voor zowel onderwijsinstellingen als bedrijven. Uitgebreide online training voor ondernemingen is nog een andere toepassing voor leerbeheersystemen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld online trainingsbronnen inzetten voor externe verkoopkanalen, franchisenemers en zelfs klanten. Het is essentieel om uw organisatie- en trainingsdoelen te identificeren voordat u het LMS-selectieproces start, aangezien LMS-leveranciers zich doorgaans richten op verschillende consumentengroepen. Sommige zijn gespecialiseerd in e-commerce, terwijl andere bekend staan om hun online trainingsfuncties voor verkoop. Bijvoorbeeld de kracht om CRM-software te integreren.

Reacties zijn gesloten, maar trackbacks en pingbacks open zijn.